Fékek
Ha lassulásról van szó, a Forma 1-es autók meglepően közeli rokonságot mutatnak a közúti unokatestvéreikkel. Az ABS valóban meg van tiltva a versenyeken, a legtöbb modern utcai autó mégis igényt tarthat rá.
A fékezés elve egyszerű: lelassítani egy tárgyat a mozgási energia elvezetésével. A Forma 1-es autóknak féktárcsáik vannak (mint a legtöbb utcai autónak) forgótárcsákkal (odaerősítve a kerekekhez), össze vannak nyomva 2 fékpedál között a hidraulikus féknyereg tevékenységének következtében. Ez nagy fény- és hőmennyiséget termel, ezért izzanak a nagy hőtől sárgán a féktárcsák.
A Forma 1-es autókban korábban engedélyeztek kipörgésgátló rendszert (ami csökkentette a féknyomást ami engedélyezte a keréknek, hogy újra forduljon, és azután folytassa a lassulást a lehető legnagyobb mértékben), de ezt megtiltották az 1990-es években. A fékezés ezért maradt a Forma 1-es pilóták képességeinek egyik legkomolyabb tesztje. 
A technikai szabályok szintén megkívánják, hogy minden egyes autónak duplakörös hidraulikus fékrendszere legyen 2 külön víztárolóval az első és a hátsókerekeknél. Ez biztosítja, hogy ha az egyik kör eredménytelen, a fékezés még mindig lehetséges a második körön keresztül. Az első és hátsó körhöz menő fékerő mennyisége irányítható a pilótafülkéből, engedélyezve a pilótának a kezelés stabilizálását, vagy éppen számolhat a csökkenő benzinmennyiséggel. Normál működés alatt a fékezési erő 60%-a az első kerekekhez megy, ami ennek következtében átveszi a terhet a lassulás alatt, ami lökést ad a lassulásnak. (képzeld el, mi történne, ha megpróbálnál lelassítani egy gördeszkát, amin egy teniszlabda van).
Egy területen a Forma 1-es fékek többet fejlődtek, mint az utcai autók: az anyag. Minden autó karbonszál komponensű féktárcsákat használ, ami könnyebb és képes magasabb hőmérsékleten működni, mint az acéltárcsák. Egy átlagos Forma 1-es féktárcsa kb. 1.5 kg-ot nyom (ellentétben az amerikai CART-szériában használt ugyanilyen méretű acéltárcsákkal, amelyek 3 kg-ot nyomnak). Ezeket egy speciális összetételű fékpedál fogja és képese roppant magas hőfokon futni –akár 750 °C körül. Korábban eltérő méretű tárcsát használtak az időmérőn és a versenyen, de a 2003-ban megváltoztatott szabályok szerint minden autónak az időmérő után a „Parc Ferme”-be kell hajtania –és ezért a köridejüket a versenyen használatos fékekkel érik el.
A Forma 1-es fékek lenyűgözően hatékonyak. Kombinálva a fejlődő abroncs-összetétellel drámaian csökkenti a féktávot. Ez annyit tesz, hogy a Forma 1-es autóknak figyelemre méltóan kevesebb távolság kell, hogy megálljon 160 km/h-ról, mint a közúti autóknak 100 km/h-ról. Az FIA és a konstruktőrök technikai tárgyalásainak egy vitatémája, hogy a túl jó fékek közel vihetik a versenyzőket egymáshoz, és több előzés lehetséges. Ez magában foglalhatja a fék-technológia korlátozását az anyagon át a tervezésig. |