Üdv az oldalon!

 
Menü
 
Kimi
 
Képek 2007
 
Extrák
 
Forma-1
 
Ferrari
  
 
Finnország
 
Csapatok hivatalos oldalai
 
Pilóták hivatalos oldalai
 
Linkek
 
Aerodinamika

Aerodinamika

 

 

 

 

Aerodinamika vált a siker kulcsává a sportban és a csapatok dollármilliókat költenek kutatásra és fejlesztésre az egész évben.

 

A mérnököknek 2 alapvető dolguk van: leszorító erő teremtése, hogy segítse az autó tapadását az aszfalthoz, és javítsa a kanyarodási erőket; és az ellenállás csökkentése, amely turbulenciát okoz és lassítja az autót.

A csapatok kísérletezni kezdtek az 1960-as évek végén a ma ismert szárnyakkal.  A versenyautó szárnyai pontosan ugyanazon az elven működnek, mint a repülőgép szárnyai, csak fordítva. Légáramlatok eltérő sebességgel áramlanak a szárny két oldalai fölött (különböző távolságokat kell megtenniük a körvonalaik fölött) és ez eltérő nyomást teremt, a Bernoulli-elv szerint (Bernoulli észrevette, hogy minél gyorsabban mozog a levegő, annál kisebb nyomás nehezedik arra a tárgyra, amely mellett elhalad. A repülőgépek szárnya a tetején görbült, ezért a fölötte elhaladó levegőnek hosszabb utat kell bejárnia, mint a szárny alattinak. Mivel a szárny alatt és felett elsuhanó levegőnek a maga útját azonos idő alatt kell megtennie, a szárny felett elhaladó levegőnek gyorsabban kell mozognia. Amikor az alul lévő levegő a szárnyat nagyobb erővel nyomja, mint a szárny fölött lévő levegő, a repülőgép felszáll.). Ez a nyomás megpróbálja kiegyenlíteni, a szárnyak pedig megpróbálják hajtani az alacsony nyomás irányába. A repülők a szárnyaikat emelkedésre használják, a versenyautók leszorító erőt teremtenek velük. Egy modern forma 1-es autó képes 3.5 g oldalsó kanyarodó erő „előhívására” (3.5-szöröse a saját súlyának) köszönhető az aerodinamika leszorító erőnek. Ez azt jelenti, hogy elméletileg magas sebességnél képesek lennének fejjel lefelé vezetni.

Korai kísérletek a mozgatható szárnyakkal és felszerelésekkel sok látványos balesethez vezetett, és az 1970-es szezon szabályi megmutatták a szárnyak helyére és méretére vonatkozó korlátokat. Kialakulásuk óta ezek a szabályok többnyire még manapság is léteznek.

Az 1970-es éveke közepe óta a „talaj-hatás” leszorító ereje eltűnt. A Lotus mérnökei kitalálták, hogy az egész autó működhet úgy mint egy szárny egy óriási szárny teremtésével az alsórészén ami segít az autót az aszfalthoz szívni. Az utolsó példa erre az elgondolásra a Brabham BT46B volt (Gordon Murray tervezésével), amely valójában egy hűtő készüléket használt a levegő eltávolítására az autó alatt levő kivezető területről, hatalmas leszorító erőt csinálva. Más csapatok technikai kihívásai után ez visszavonulás volt az egyszerű versenyek után. A szabályváltoztatásokat a „talaj-hatás” hasznának csökkentése követte –először a kivezetők használatának tiltása, mely tartalmazza az alacsony nyomású terültet, később a „stepped-floor után.

A forma 1 aerodinamikájának alapvető elvei még érvényesek: maximum leszorító erő létrehozása minimális ellenállással. Az elsődleges szárnyakat előre és hátra ültették be felszerelve különböző beállításokkal, amely a különböző pályák leszorítóerő- követelményeitől függ. Szűk, lassú pályák, mint Monaco megkövetelnek nagyon agresszív szárnybeállítást –láthatod, hogy az autók a hátsó szárnyon 2 elválasztott szárnyelemmel mennek (2 a maximálisan megengedett). Ellenben, a nagy sebességű pályákon, mint Monza, megfosztják a kocsit a lehető legtöbb szárnytól, hogy csökkentsék az ellenállást és növeljék a sebességet a hosszú egyenesekben.

Egy modern forma 1-es autó felszíne, a felfüggesztés alakjától kötődik a pilóta sisakjához –amelynek fontos aerodinamikai hatása van.

Nézd meg a mostani autókat és láthatod, hogy majdnem annyi erőfeszítést tesznek az ellenállás csökkentéséért mint a leszorítóerő növeléséért –a függőleges hátsó lemezekkel felszerelt szárnyak meggátolják a hátra alacsonyan beültetett  diffúzor lemezei által kialakult örvényléseket, amik segítenek újra kiegyenlíteni a gyorsan beömlő levegő nyomását, hogy elhaladjon az autó alatt és másképpen csináljon hátrahúzva kisnyomású „lufit”. Ezek ellenére a tervezők nem csinálják az autókat túl „csúszósra”, a jó légáramlat-ellátás biztosítja a forma 1-es motor által termelt óriási mennyiségű forróság szétáramlását.

Mostanában a legtöbb csapat megpróbál versengeni a Ferrari „szoros derekú” dizájnjával, ahol az autó hátulja olyan keskenyre és alacsonyra van csinálva amennyire csak lehet. Ez csökkenti az ellenállást és növeli a rendelkezésre álló levegő mennyiségét a hátsó szárnyaknál. Az „uszály-lemezzel” oldalt mindinkább felszerelt autóknak tehát segít formálni a levegő beömlését és minimalizálja a turbulencia mennyiségét.

A 2005-ös szabályok a tervezőket sokkal jobb ötletekre kényszerítették. A sebességek csökkentésével az FIA egy nagy adag leszorító erőtől fosztja meg az autókat; megemelve az első szárnyakat, a hátsó szárnyakat előrébb viszik, és a módosítják a hátsó diffúzor profilját. A tervezők gyorsan visszaszerezték a veszteség nagy részét bonyolult változtatásokkal és szokatlan megoldásokkal  mint például a McLaren MP4-20-on levő „agancs”.  

 

Fordította: Marcsi

 
Time
 
:)
 
Egyéni VB
Hely Pilóta Pont
1. Lewis Hamilton 70
2. Fernando Alonso 58
3. Kimi Raikkonen 52
4. Felipe Massa 51
5. Nick Heidfeld 33
6. Robert Kubica 22
7. Giancarlo Fisichella 17
8. Heikki Kovalainen
14
9. Alexander Wurz 8
10. Jarno Trulli 7
11. Nico Rosberg 5
12 David Coultard 4
13. Takuma Sato 4
14. Mark Webber 2
15. Ralf Schumacher 2
16. Sebastian Vettel 1
17. Jenson Button 1
18. V. Liuzzi 0
19. Scott Speed 0
20. Adrian Sutil 0
21. Christian Albers 0
22. A. Davidson

0

 

 

 
Csapat VB

Hely Csapat Pont
1. Mclaren-Mercedes 128
2. Ferrari-Ferrari 103
3. BMW-Sauber 56
4. Renault F1 Team 31
5. Williams-Toyota 13
6. Toyota 9
7. Red Bull Racing 6
8. Super Aguri 4
9. Honda F1 Team 1
10. Skyper- Ferrari 0
11. Torro Rosso 0

 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2006-02-18
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal