dv az oldalon!

 
Men
 
Kimi
 
Kpek 2007
 
Extrk
 
Forma-1
 
Ferrari
  
 
Finnorszg
 
Csapatok hivatalos oldalai
 
Piltk hivatalos oldalai
 
Linkek
 
Aerodinamika

Aerodinamika

 

 

 

 

Aerodinamika vlt a siker kulcsv a sportban s a csapatok dollrmillikat kltenek kutatsra s fejlesztsre az egsz vben.

 

A mrnkknek 2 alapvet dolguk van: leszort er teremtse, hogy segtse az aut tapadst az aszfalthoz, s javtsa a kanyarodsi erket; s az ellenlls cskkentse, amely turbulencit okoz s lasstja az autt.

A csapatok ksrletezni kezdtek az 1960-as vek vgn a ma ismert szrnyakkal.  A versenyaut szrnyai pontosan ugyanazon az elven mkdnek, mint a replgp szrnyai, csak fordtva. Lgramlatok eltr sebessggel ramlanak a szrny kt oldalai fltt (klnbz tvolsgokat kell megtennik a krvonalaik fltt) s ez eltr nyomst teremt, a Bernoulli-elv szerint (Bernoulli szrevette, hogy minl gyorsabban mozog a leveg, annl kisebb nyoms nehezedik arra a trgyra, amely mellett elhalad. A replgpek szrnya a tetejn grblt, ezrt a fltte elhalad levegnek hosszabb utat kell bejrnia, mint a szrny alattinak. Mivel a szrny alatt s felett elsuhan levegnek a maga tjt azonos id alatt kell megtennie, a szrny felett elhalad levegnek gyorsabban kell mozognia. Amikor az alul lv leveg a szrnyat nagyobb ervel nyomja, mint a szrny fltt lv leveg, a replgp felszll.). Ez a nyoms megprblja kiegyenlteni, a szrnyak pedig megprbljk hajtani az alacsony nyoms irnyba. A replk a szrnyaikat emelkedsre hasznljk, a versenyautk leszort ert teremtenek velk. Egy modern forma 1-es aut kpes 3.5 g oldals kanyarod er „elhvsra” (3.5-szrse a sajt slynak) ksznhet az aerodinamika leszort ernek. Ez azt jelenti, hogy elmletileg magas sebessgnl kpesek lennnek fejjel lefel vezetni.

Korai ksrletek a mozgathat szrnyakkal s felszerelsekkel sok ltvnyos balesethez vezetett, s az 1970-es szezon szablyi megmutattk a szrnyak helyre s mretre vonatkoz korltokat. Kialakulsuk ta ezek a szablyok tbbnyire mg manapsg is lteznek.

Az 1970-es veke kzepe ta a „talaj-hats” leszort ereje eltnt. A Lotus mrnkei kitalltk, hogy az egsz aut mkdhet gy mint egy szrny egy risi szrny teremtsvel az alsrszn ami segt az autt az aszfalthoz szvni. Az utols plda erre az elgondolsra a Brabham BT46B volt (Gordon Murray tervezsvel), amely valjban egy ht kszlket hasznlt a leveg eltvoltsra az aut alatt lev kivezet terletrl, hatalmas leszort ert csinlva. Ms csapatok technikai kihvsai utn ez visszavonuls volt az egyszer versenyek utn. A szablyvltoztatsokat a „talaj-hats” hasznnak cskkentse kvette –elszr a kivezetk hasznlatnak tiltsa, mely tartalmazza az alacsony nyoms terltet, ksbb a „stepped-floor utn.

A forma 1 aerodinamikjnak alapvet elvei mg rvnyesek: maximum leszort er ltrehozsa minimlis ellenllssal. Az elsdleges szrnyakat elre s htra ltettk be felszerelve klnbz belltsokkal, amely a klnbz plyk leszorter- kvetelmnyeitl fgg. Szk, lass plyk, mint Monaco megkvetelnek nagyon agresszv szrnybelltst –lthatod, hogy az autk a hts szrnyon 2 elvlasztott szrnyelemmel mennek (2 a maximlisan megengedett). Ellenben, a nagy sebessg plykon, mint Monza, megfosztjk a kocsit a lehet legtbb szrnytl, hogy cskkentsk az ellenllst s nveljk a sebessget a hossz egyenesekben.

Egy modern forma 1-es aut felszne, a felfggeszts alakjtl ktdik a pilta sisakjhoz –amelynek fontos aerodinamikai hatsa van.

Nzd meg a mostani autkat s lthatod, hogy majdnem annyi erfesztst tesznek az ellenlls cskkentsrt mint a leszorter nvelsrt –a fggleges hts lemezekkel felszerelt szrnyak meggtoljk a htra alacsonyan beltetett  diffzor lemezei ltal kialakult rvnylseket, amik segtenek jra kiegyenlteni a gyorsan beml leveg nyomst, hogy elhaladjon az aut alatt s mskppen csinljon htrahzva kisnyoms „lufit”. Ezek ellenre a tervezk nem csinljk az autkat tl „csszsra”, a j lgramlat-ellts biztostja a forma 1-es motor ltal termelt risi mennyisg forrsg sztramlst.

Mostanban a legtbb csapat megprbl versengeni a Ferrari „szoros derek” dizjnjval, ahol az aut htulja olyan keskenyre s alacsonyra van csinlva amennyire csak lehet. Ez cskkenti az ellenllst s nveli a rendelkezsre ll leveg mennyisgt a hts szrnyaknl. Az „uszly-lemezzel” oldalt mindinkbb felszerelt autknak teht segt formlni a leveg bemlst s minimalizlja a turbulencia mennyisgt.

A 2005-s szablyok a tervezket sokkal jobb tletekre knyszertettk. A sebessgek cskkentsvel az FIA egy nagy adag leszort ertl fosztja meg az autkat; megemelve az els szrnyakat, a hts szrnyakat elrbb viszik, s a mdostjk a hts diffzor profiljt. A tervezk gyorsan visszaszereztk a vesztesg nagy rszt bonyolult vltoztatsokkal s szokatlan megoldsokkal  mint pldul a McLaren MP4-20-on lev „agancs”.  

 

Fordtotta: Marcsi

 
Time
 
:)
 
Egyni VB
Hely Pilta Pont
1. Lewis Hamilton 70
2. Fernando Alonso 58
3. Kimi Raikkonen 52
4. Felipe Massa 51
5. Nick Heidfeld 33
6. Robert Kubica 22
7. Giancarlo Fisichella 17
8. Heikki Kovalainen
14
9. Alexander Wurz 8
10. Jarno Trulli 7
11. Nico Rosberg 5
12 David Coultard 4
13. Takuma Sato 4
14. Mark Webber 2
15. Ralf Schumacher 2
16. Sebastian Vettel 1
17. Jenson Button 1
18. V. Liuzzi 0
19. Scott Speed 0
20. Adrian Sutil 0
21. Christian Albers 0
22. A. Davidson

0

 

 

 
Csapat VB

Hely Csapat Pont
1. Mclaren-Mercedes 128
2. Ferrari-Ferrari 103
3. BMW-Sauber 56
4. Renault F1 Team 31
5. Williams-Toyota 13
6. Toyota 9
7. Red Bull Racing 6
8. Super Aguri 4
9. Honda F1 Team 1
10. Skyper- Ferrari 0
11. Torro Rosso 0

 
Naptr
2025. November
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Szmll
Induls: 2006-02-18
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség