Hírek : Komoly szigorítások a padlólemezek ellenőrzésére |
Komoly szigorítások a padlólemezek ellenőrzésére
2007.04.24. 20:33
A 2007-es idény Maláj Nagydíja során úgy tűnt, hogy a Forma 1 törvényhozó testülete nem kíván további időt fordítani a versenyautók hajlékony padlólemezével kapcsolatos szigorításokra, de némely állítások szerint egyes istállók továbbra is megkísérelték kihasználni a szabályok adta szélsőségeket.
A korábban közzétett beszámolónkban (Új vizsgálati módszer a hajlékony fenéklemez ellen) elhangzott, hogy a szezonnyitó futamot követően a McLaren-Mercedes egy indítvánnyal hívta fel az Fia figyelmét arra, hogy többek között a Ferrari is speciálisan hajlékony fenéklemezeket alkalmaz az autókra ható leszorító erő manipulálásának érdekében.
Az ezüstnyilak csapata által megírt beadványban kérdéssel fordultak az FIA-hoz, miszerint engedélyezik-e, hogy a fenéklemezek elülső részénél a karosszéria alatt rögzíthetik-e azt egy speciális elemmel, amely az adott beállítástól függően rugóerő ellenében biztosítana flexibilitást az autó padlólemezének. A wokingi istálló felvetette továbbá, hogy ezt a rugóerőt úgy határoznák meg, hogy az FIA tesztjein ne legyen semmiféle probléma, de a futamokon a pályán produkált sebességtől függően fel tudna hajlani. Ezen technikai megoldással pedig el tudnák érni, hogy a versenyautó hátsó traktusán elhelyezkedő diffúzor által keltett leszorító erő és az autó légellenállásának redukálása révén megnöveljék a versenyautó egyenesekben nyújtott teljesítményét.
Az FIA Technikai Szabálykönyvének 3.17.4-es cikkelyében foglaltaknak megfelelően a versenyautó elemei 500N felfelé irányuló terhelés hatására vertikális irányban nem deformálódhat 5mm-nél jobban.
Az FIA azonban nem kívánta nyitva hagyni a szabályzat eme „kiskapuját", és újabb szigorítással állt elő, amely természetesen nemcsak a McLaren által szóba hozott Ferrarit, hanem a mezőny összes többi résztvevőjét, beleértve a wokingiak gárdáját is.
Miután a malajziai és a bahreini versenyek során elvégzett vizsgálatok további kételyeket ébresztettek az FIA technikai delegátusában a hajlékony padlólemezek csapatok általi alkalmazását illetően, a Charlie Whiting vezetése alatt álló testület további lépésre szánta el magát. Az FIA által kiadott adatok szerint ez pedig nem mást jelent, mint hogy az eddigi 500N-os terhelés helyett 2000N igénybevételnek teszik ki a teszteken a versenyautók padlólemezét, amelynek továbbra is rugó nélküli kivitelűnek kell lenni.
A „keménykedő" lépésre kényszerülő FIA azonban nem éri be ennyivel: a versenyautók padlólemezének merevségét úgy is le fogják ellenőrizni, hogy a vizsgálat előtt leszerelik az autó alján végighúzódó falemezt. A radikális változtatásokat felvonultató tesztelések során különösen nagy figyelmet fognak majd szentelni a négykerekűek fenéklemezének azon pontjaira is, amelyek feltámasztják az autót a tesztpadon.
A fentiekben részletezett szigorításokról az FIA már természetesen írásban is értesítette a csapatokat, akiknek már a következő futamon, a Barcelonában megrendezésre kerülő Spanyol Nagydíjon ehhez kell tartaniuk magukat.
„A malajziai és a bahreini futamon elvégzett vizsgálatok során kiderült, hogy egyes istállók rugalmas és/vagy nem éppen sík felületű karosszériaelemmel láttál el autóikat, amellyel egyértelműen az volt a céljuk, hogy aerodinamikai szempontból előnyhöz jussanak a pályán." - hangzott el az üggyel kapcsolatban az Autosport.com birtokába került levélben.
Magyarázatképpen elhangzott, hogy az érintett csapatok ezzel kívánták megóvni autóikat az esetleges sérülésektől olyan szituációkban, amikor a versenyautó alsó része érintkezik a pálya aszfaltjával. „Ezen elképzelés hátterében álló felvetés valamelyest érthető, de ezek a megoldások teljes egészében nem felelnek a 2007-es Technikai Szabályzat 3.15-ös cikkelyének." - nyilatkozta Charlie Whiting.
A csapatok eddig még nem reagáltak az FIA szigorítására, de egyet minden bizonnyal el lehet könyvelni: a május 13-i hétvégén megrendezésre kerülő Spanyol Nagydíjig nem túl sok idő áll az istállók rendelkezésére, de ezen idő alatt oly módon át kell tervezniük a versenygépeket, hogy az FIA tesztjein sikeresen elviseljék a négyszeresére növelt 2000N-os terhelést.
|