Hrek : Komoly szigortsok a padllemezek ellenrzsre |
Komoly szigortsok a padllemezek ellenrzsre
2007.04.24. 20:33
A 2007-es idny Malj Nagydja sorn gy tnt, hogy a Forma 1 trvnyhoz testlete nem kvn tovbbi idt fordtani a versenyautk hajlkony padllemezvel kapcsolatos szigortsokra, de nmely lltsok szerint egyes istllk tovbbra is megksreltk kihasznlni a szablyok adta szlssgeket.
A korbban kzztett beszmolnkban (j vizsglati mdszer a hajlkony fenklemez ellen) elhangzott, hogy a szezonnyit futamot kveten a McLaren-Mercedes egy indtvnnyal hvta fel az Fia figyelmt arra, hogy tbbek kztt a Ferrari is specilisan hajlkony fenklemezeket alkalmaz az autkra hat leszort er manipullsnak rdekben.
Az ezstnyilak csapata ltal megrt beadvnyban krdssel fordultak az FIA-hoz, miszerint engedlyezik-e, hogy a fenklemezek ells rsznl a karosszria alatt rgzthetik-e azt egy specilis elemmel, amely az adott belltstl fggen ruger ellenben biztostana flexibilitst az aut padllemeznek. A wokingi istll felvetette tovbb, hogy ezt a rugert gy hatroznk meg, hogy az FIA tesztjein ne legyen semmifle problma, de a futamokon a plyn produklt sebessgtl fggen fel tudna hajlani. Ezen technikai megoldssal pedig el tudnk rni, hogy a versenyaut hts traktusn elhelyezked diffzor ltal keltett leszort er s az aut lgellenllsnak reduklsa rvn megnveljk a versenyaut egyenesekben nyjtott teljestmnyt.
Az FIA Technikai Szablyknyvnek 3.17.4-es cikkelyben foglaltaknak megfelelen a versenyaut elemei 500N felfel irnyul terhels hatsra vertiklis irnyban nem deformldhat 5mm-nl jobban.
Az FIA azonban nem kvnta nyitva hagyni a szablyzat eme „kiskapujt", s jabb szigortssal llt el, amely termszetesen nemcsak a McLaren ltal szba hozott Ferrarit, hanem a mezny sszes tbbi rsztvevjt, belertve a wokingiak grdjt is.
Miutn a malajziai s a bahreini versenyek sorn elvgzett vizsglatok tovbbi ktelyeket bresztettek az FIA technikai delegtusban a hajlkony padllemezek csapatok ltali alkalmazst illeten, a Charlie Whiting vezetse alatt ll testlet tovbbi lpsre sznta el magt. Az FIA ltal kiadott adatok szerint ez pedig nem mst jelent, mint hogy az eddigi 500N-os terhels helyett 2000N ignybevtelnek teszik ki a teszteken a versenyautk padllemezt, amelynek tovbbra is rug nlkli kivitelnek kell lenni.
A „kemnyked" lpsre knyszerl FIA azonban nem ri be ennyivel: a versenyautk padllemeznek merevsgt gy is le fogjk ellenrizni, hogy a vizsglat eltt leszerelik az aut aljn vgighzd falemezt. A radiklis vltoztatsokat felvonultat tesztelsek sorn klnsen nagy figyelmet fognak majd szentelni a ngykerekek fenklemeznek azon pontjaira is, amelyek feltmasztjk az autt a tesztpadon.
A fentiekben rszletezett szigortsokrl az FIA mr termszetesen rsban is rtestette a csapatokat, akiknek mr a kvetkez futamon, a Barcelonban megrendezsre kerl Spanyol Nagydjon ehhez kell tartaniuk magukat.
„A malajziai s a bahreini futamon elvgzett vizsglatok sorn kiderlt, hogy egyes istllk rugalmas s/vagy nem ppen sk fellet karosszriaelemmel lttl el autikat, amellyel egyrtelmen az volt a cljuk, hogy aerodinamikai szempontbl elnyhz jussanak a plyn." - hangzott el az ggyel kapcsolatban az Autosport.com birtokba kerlt levlben.
Magyarzatkppen elhangzott, hogy az rintett csapatok ezzel kvntk megvni autikat az esetleges srlsektl olyan szitucikban, amikor a versenyaut als rsze rintkezik a plya aszfaltjval. „Ezen elkpzels htterben ll felvets valamelyest rthet, de ezek a megoldsok teljes egszben nem felelnek a 2007-es Technikai Szablyzat 3.15-s cikkelynek." - nyilatkozta Charlie Whiting.
A csapatok eddig mg nem reagltak az FIA szigortsra, de egyet minden bizonnyal el lehet knyvelni: a mjus 13-i htvgn megrendezsre kerl Spanyol Nagydjig nem tl sok id ll az istllk rendelkezsre, de ezen id alatt oly mdon t kell terveznik a versenygpeket, hogy az FIA tesztjein sikeresen elviseljk a ngyszeresre nvelt 2000N-os terhelst.
|