Aerodinamika
Aerodinamika vlt a siker kulcsv a sportban s a csapatok dollrmillikat kltenek kutatsra s fejlesztsre az egsz vben.
A mrnkknek 2 alapvet dolguk van: leszort er teremtse, hogy segtse az aut tapadst az aszfalthoz, s javtsa a kanyarodsi erket; s az ellenlls cskkentse, amely turbulencit okoz s lasstja az autt.
A csapatok ksrletezni kezdtek az 1960-as vek vgn a ma ismert szrnyakkal. A versenyaut szrnyai pontosan ugyanazon az elven mkdnek, mint a replgp szrnyai, csak fordtva. Lgramlatok eltr sebessggel ramlanak a szrny kt oldalai fltt (klnbz tvolsgokat kell megtennik a krvonalaik fltt) s ez eltr nyomst teremt, a Bernoulli-elv szerint (Bernoulli szrevette, hogy minl gyorsabban mozog a leveg, annl kisebb nyoms nehezedik arra a trgyra, amely mellett elhalad. A replgpek szrnya a tetejn grblt, ezrt a fltte elhalad levegnek hosszabb utat kell bejrnia, mint a szrny alattinak. Mivel a szrny alatt s felett elsuhan levegnek a maga tjt azonos id alatt kell megtennie, a szrny felett elhalad levegnek gyorsabban kell mozognia. Amikor az alul lv leveg a szrnyat nagyobb ervel nyomja, mint a szrny fltt lv leveg, a replgp felszll.). Ez a nyoms megprblja kiegyenlteni, a szrnyak pedig megprbljk hajtani az alacsony nyoms irnyba. A replk a szrnyaikat emelkedsre hasznljk, a versenyautk leszort ert teremtenek velk. Egy modern forma 1-es aut kpes 3.5 g oldals kanyarod er „elhvsra” (3.5-szrse a sajt slynak) ksznhet az aerodinamika leszort ernek. Ez azt jelenti, hogy elmletileg magas sebessgnl kpesek lennnek fejjel lefel vezetni.
Korai ksrletek a mozgathat szrnyakkal s felszerelsekkel sok ltvnyos balesethez vezetett, s az 1970-es szezon szablyi megmutattk a szrnyak helyre s mretre vonatkoz korltokat. Kialakulsuk ta ezek a szablyok tbbnyire mg manapsg is lteznek.
Az 1970-es veke kzepe ta a „talaj-hats” leszort ereje eltnt. A Lotus mrnkei kitalltk, hogy az egsz aut mkdhet gy mint egy szrny egy risi szrny teremtsvel az alsrszn ami segt az autt az aszfalthoz szvni. Az utols plda erre az elgondolsra a Brabham BT46B volt (Gordon Murray tervezsvel), amely valjban egy ht kszlket hasznlt a leveg eltvoltsra az aut alatt lev kivezet terletrl, hatalmas leszort ert csinlva. Ms csapatok technikai kihvsai utn ez visszavonuls volt az egyszer versenyek utn. A szablyvltoztatsokat a „talaj-hats” hasznnak cskkentse kvette –elszr a kivezetk hasznlatnak tiltsa, mely tartalmazza az alacsony nyoms terltet, ksbb a „stepped-floor utn.
A forma 1 aerodinamikjnak alapvet elvei mg rvnyesek: maximum leszort er ltrehozsa minimlis ellenllssal. Az elsdleges szrnyakat elre s htra ltettk be felszerelve klnbz belltsokkal, amely a klnbz plyk leszorter- kvetelmnyeitl fgg. Szk, lass plyk, mint Monaco megkvetelnek nagyon agresszv szrnybelltst –lthatod, hogy az autk a hts szrnyon 2 elvlasztott szrnyelemmel mennek (2 a maximlisan megengedett). Ellenben, a nagy sebessg plykon, mint Monza, megfosztjk a kocsit a lehet legtbb szrnytl, hogy cskkentsk az ellenllst s nveljk a sebessget a hossz egyenesekben.
Egy modern forma 1-es aut felszne, a felfggeszts alakjtl ktdik a pilta sisakjhoz –amelynek fontos aerodinamikai hatsa van.
Nzd meg a mostani autkat s lthatod, hogy majdnem annyi erfesztst tesznek az ellenlls cskkentsrt mint a leszorter nvelsrt –a fggleges hts lemezekkel felszerelt szrnyak meggtoljk a htra alacsonyan beltetett diffzor lemezei ltal kialakult rvnylseket, amik segtenek jra kiegyenlteni a gyorsan beml leveg nyomst, hogy elhaladjon az aut alatt s mskppen csinljon htrahzva kisnyoms „lufit”. Ezek ellenre a tervezk nem csinljk az autkat tl „csszsra”, a j lgramlat-ellts biztostja a forma 1-es motor ltal termelt risi mennyisg forrsg sztramlst.
Mostanban a legtbb csapat megprbl versengeni a Ferrari „szoros derek” dizjnjval, ahol az aut htulja olyan keskenyre s alacsonyra van csinlva amennyire csak lehet. Ez cskkenti az ellenllst s nveli a rendelkezsre ll leveg mennyisgt a hts szrnyaknl. Az „uszly-lemezzel” oldalt mindinkbb felszerelt autknak teht segt formlni a leveg bemlst s minimalizlja a turbulencia mennyisgt.
A 2005-s szablyok a tervezket sokkal jobb tletekre knyszertettk. A sebessgek cskkentsvel az FIA egy nagy adag leszort ertl fosztja meg az autkat; megemelve az els szrnyakat, a hts szrnyakat elrbb viszik, s a mdostjk a hts diffzor profiljt. A tervezk gyorsan visszaszereztk a vesztesg nagy rszt bonyolult vltoztatsokkal s szokatlan megoldsokkal mint pldul a McLaren MP4-20-on lev „agancs”.

Fordtotta: Marcsi |